Logotip stranice

Motivacija i stavovi potrošača prema veganskoj prehrani

Od 10. listopada, 2024. Savjeti i edukacija

Diplomski rad Intie Protić pod nazivom “Motivacija i stavovi potrošača prema veganskoj prehrani” analizira suvremene potrošačke trendove i razloge koji potrošače usmjeravaju prema veganskom načinu prehrane. Ovo istraživanje predstavlja značajan doprinos razumijevanju ponašanja potrošača u kontekstu širenja veganske prehrane, s posebnim naglaskom na čimbenike motivacije i percepcije koji oblikuju namjeru kupnje veganskih proizvoda.

Kontekst i značaj istraživanja

Veganska prehrana, kao dio globalnog trenda zdravog življenja i održivog razvoja, postaje sve popularnija u svijetu, uključujući Hrvatsku. Razlozi za prelazak na vegansku prehranu uključuju brigu o zdravlju, zaštiti životinja te utjecaj na okoliš. Iako postoje brojna istraživanja o zdravstvenim prednostima veganstva, Protić fokus stavlja na motivaciju i stavove potrošača, identificirajući ključne faktore koji utječu na njihovu namjeru kupnje veganskih proizvoda. Rad također odgovara na pitanja o ulozi cijene, dostupnosti i informiranosti potrošača, što su kritični aspekti za razumijevanje prepreka i potencijala za daljnji rast ovog tržišta.

Veganstvo, koje je nekada bilo marginalizirano, danas postaje dio mainstream kulture, što dokazuju trendovi porasta broja veganskih restorana i proizvoda u supermarketima. Kako navodi Protić, ovo nije samo prehrambena revolucija, nego i socijalna i ekološka promjena koja utječe na percepciju prehrane u globalnom kontekstu.

Metodologija istraživanja

Empirijsko istraživanje temeljilo se na online anketi koja je obuhvatila raznoliku skupinu ispitanika. Korištene su korelacijske analize kako bi se utvrdila povezanost između motivacijskih čimbenika, stavova i namjere kupnje veganskih proizvoda. Istraživanje je obuhvatilo nekoliko ključnih varijabli:

  • Svijest o zdravlju: Ispitano je kako percepcija zdravstvenih benefita utječe na odabir veganskih proizvoda.
  • Briga o dobrobiti životinja: Ovaj moralni aspekt veganstva pokazao je značajan utjecaj na stavove potrošača.
  • Briga o okolišu: Ispitan je utjecaj ekološke osviještenosti na potrošačke odluke.
  • Cjenovna pristupačnost: Analizirana je percepcija o dostupnosti i cijeni veganskih proizvoda.
  • Stavovi o veganskoj prehrani: Ukupna percepcija potrošača o veganstvu.

Anketi je pristupilo 170 ispitanika različitih dobnih skupina i stupnjeva obrazovanja, što pruža sveobuhvatan uvid u potrošačke obrasce.

Glavni nalazi

Rezultati istraživanja pokazuju kako su motivacija i stavovi ključni za razumijevanje potrošačkog ponašanja prema veganskoj prehrani:

  • Moralni aspekti: Briga o dobrobiti životinja i zaštita okoliša pokazali su se najjačim pokretačkim faktorima za odabir veganskih proizvoda.
  • Zdravstveni benefiti: Svijest o pozitivnom utjecaju na zdravlje bila je značajan motivacijski faktor, iako manje izražena u usporedbi s moralnim razlozima.
  • Cijena i dostupnost: Percepcija visoke cijene i ograničene dostupnosti predstavljaju značajne prepreke za veću prihvaćenost veganskih proizvoda.
  • Informiranost: Nedostatak informacija o veganskoj prehrani smanjuje spremnost potrošača na prelazak na vegansku prehranu.

Protić je utvrdila kako stavovi prema veganskoj prehrani značajno ovise o socijalnom okruženju i vanjskim utjecajima. Osobe s pozitivnim iskustvima veganskih proizvoda i podrškom iz okoline imaju veću vjerojatnost za prelazak na veganstvo.

Preporuke za unaprjeđenje veganskog tržišta

Na temelju dobivenih rezultata, Intia Protić predlaže nekoliko strategija za unaprjeđenje tržišta veganskih proizvoda:

  1. Edukacija potrošača: Pokretanje kampanja za podizanje svijesti o zdravstvenim, moralnim i ekološkim prednostima veganstva.
  2. Povećanje dostupnosti: Proširenje asortimana veganskih proizvoda u trgovinama i njihova bolja vidljivost na policama.
  3. Smanjenje cijena: Poticaji za proizvođače i trgovce kako bi veganski proizvodi bili cjenovno pristupačniji.
  4. Suradnja s utjecajnim osobama: Uključivanje influencera i nutricionista u promociju veganske prehrane.
  5. Razvoj lokalne proizvodnje: Fokusiranje na domaće proizvođače veganskih proizvoda kako bi se smanjili troškovi transporta i povećala održivost.

Zaključak

Rad Intie Protić pruža važn uvid u kompleksnost motivacije i stavova potrošača prema veganskoj prehrani. Rezultati istraživanja naglašavaju ključnu ulogu moralnih i ekoloških faktora u poticanju prelaska na vegansku prehranu, ali i potrebu za prevladavanjem prepreka poput cijene i nedostatka informacija. Ovaj rad služi kao vrijedan vodič za marketinške strategije i razvoj politike usmjerene na promicanje veganstva. Više informacija možete pronaći na poveznici: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:191:234669.

Koristimo kolačiće kako bismo poboljšali vaše iskustvo na našoj web stranici. Pregledavanjem ove web stranice pristajete na našu upotrebu kolačića.

Košarica

Košarica

Dijeljenje