Logotip stranice

Advent u malim mjestima – prilika, iluzija ili promašaj?

Od 24. listopada, 2025. Blog
U posljednjih desetak godina advent je postao nezaobilazni zimski fenomen. Počelo je kao turistička priča u velikim gradovima – Zagreb je otvorio put, osvojio europske nagrade i pokazao koliko dobro organiziran advent može oživjeti zimske mjesece. Ubrzo su se pridružili Split, Rijeka, Zadar i Osijek, a zatim se trend počeo širiti dalje – doslovno u svaki kutak Hrvatske.
Danas advent imaju gotovo svi – od najvećih gradova do najmanjih općina i mjesta s nekoliko tisuća stanovnika. No, pitanje koje se sve češće postavlja jest: ima li to uopće smisla?

Kad svaka općina postane “božićni grad”

Ideja adventa kao mjesta okupljanja, druženja i zajedništva svakako je pozitivna. No, kad svaka općina pokušava replicirati model velikog grada, rezultat često izgleda isto – nekoliko drvenih kućica, DJ ili lokalni bend, kobasice, fritule i kuhano vino.
Problem nastaje kada se zaboravi da manja mjesta jednostavno nemaju ni promet, ni resurse, ni broj posjetitelja koji bi opravdali trošak takvog projekta.
Za gradove s manje od 10.000 stanovnika, trošak adventa nije mali.
Treba zakupiti ili izgraditi kućice, osigurati struju, dekoraciju, glazbeni program, čišćenje i komunalne usluge. Sve to plaćaju gradovi i općine – najčešće iz skromnih proračuna – dok istovremeno ne postoji realna računica da će se investicija vratiti kroz posjećenost ili potrošnju.

Tko zapravo profitira?

U praksi, često nitko dovoljno.
Kućice vode lokalni ugostitelji ili zakupci koji moraju platiti najam, osiguranje, struju i sav popratni trošak. Margine su male, a vremenski period kratak. Kad se sve zbroji, rijetki doista zarade ozbiljniji novac.
Istovremeno, stalni ugostiteljski objekti – barovi, kafići i restorani koji rade cijelu godinu, plaćaju najmove i doprinose lokalnom gospodarstvu – gube dio prometa. Gosti se sele na trg, jer je tamo “program”.
Nakon blagdana, kućice se zatvore, trg se isprazni, a lokalni barovi ostanu s manjim prometom i praznim stolovima.
Ono što je trebalo donijeti život i zajedništvo, često se pretvori u još jednu podjelu “kolača” koji nije dovoljno velik da bi nahranio sve.

Isti recept svugdje – i sve manje duše

Još jedan problem koji se vidi diljem zemlje jest uniformiranost.
Gdje god dođete – iste kućice, ista glazba, isti mirisi, isti proizvodi.
Adventi su izgubili ono što bi im trebalo biti najvažnije – autentičnost.
Umjesto da svako mjesto ispriča vlastitu priču, sve se svodi na kopiranje iste formule: kobasice, fritule, vino i lampice.
Za male sredine to je propuštena prilika.
Jer upravo one imaju šansu biti drukčije – pokazati lokalne okuse, tradiciju, ambijent, zanate, male proizvođače, domaće glazbenike i kreativce.
Advent ne mora biti samo niz kućica, nego može biti priča o identitetu mjesta. A toga u Hrvatskoj ne nedostaje – samo treba malo ideje i hrabrosti.

Što bi mali gradovi i općine trebali razmotriti

Ako već žele imati advent, možda bi trebali razmisliti o drugačijem pristupu.
Ne mora svaka općina imati klasični sajam. Postoje brojne ideje koje mogu biti vizualno privlačne, a financijski prihvatljive:
Svjetlosne instalacije ili “light park” – nekoliko dobro osmišljenih svjetlosnih točaka (drvce, svjetleće skulpture, tunel, foto točke) može biti atraktivnije i dugotrajnije od skupih kućica.
Jedno veliko centralno drvce – simbol zajedništva, mjesto okupljanja i fotografiranja. Ako se postavi kvalitetno, može postati lokalni zaštitni znak.
Umjetni snijeg, projekcije i dekoracije – stvaraju atmosferu i privlače ljude, a ne zahtijevaju stalno osoblje ni kućice.
“Instagramabilnost” – danas publika traži doživljaj i sadržaj za društvene mreže. Jedna dobro osmišljena dekoracija ili instalacija može donijeti više objava nego cijeli red identičnih kućica.
Advent u barovima – pametniji i održiviji model
Mala mjesta često već imaju dovoljno ugostiteljskih prostora koji bi mogli biti nositelji adventske atmosfere.
Zašto onda ne iskoristiti postojeću infrastrukturu?
Gradovi i općine mogli bi surađivati s lokalnim barovima i restoranima te zajednički kreirati “adventsku rutu”:
  • svaki dan drugi bar ima glazbeni program, DJ-a ili malu degustaciju,
  • uvedu se vaučeri za konzumaciju u više lokala,
  • napravi se zajednička promocija (plakat, mapa, društvene mreže),
  • ugostitelji sami uređuju svoje prostore, a grad pomaže u logistici, dekoraciji i promociji.
Takav model je održiviji, jeftiniji i uključiviji.
Novac ostaje u zajednici, svi imaju priliku sudjelovati, a gosti dobivaju raznolikost i doživljaj.
To je način da advent postane suradnja, a ne natjecanje.

Vrijeme je za novi pristup

Advent u malim sredinama može biti sjajna stvar – ali samo ako se prilagodi realnosti.
Nije poanta u tome da svako mjesto ima deset kućica i bend subotom.
Poanta je u stvaranju doživljaja, topline i identiteta.
Mnogi gradovi su zaboravili da advent nije samo prodajni događaj, nego emocionalni.
Zato mali gradovi imaju priliku vratiti mu dušu.
Ako ulože u sadržaj, a ne samo u formu – ako stave naglasak na zajedništvo, kreativnost i lokalnu priču – mogu stvoriti advent koji će ljudi doista pamtiti.
Jer advent ne bi trebao biti kopija Zagreba, nego ogledalo svakog mjesta – i ljudi koji tamo žive.
Koristimo kolačiće kako bismo poboljšali vaše iskustvo na našoj web stranici. Pregledavanjem ove web stranice pristajete na našu upotrebu kolačića.

Košarica

Your cart is currently empty.

Dijeljenje